Baza SearchIndex (SOLR) jako źródło danych w raportach aplikacji

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Dotyczy wersji: 2020.1.x i wyższych; autor: Marcin Wiktor

Wstęp

SOLR jest silnikiem wyszukiwania, który pozwala na sprawne wyszukiwanie treści nawet w przypadku bardzo dużych zbiorów danych i został dodany jeszcze w wersji 2019. Szczegółowy opis funkcjonalności znajdziesz w artykule „Wyszukiwarka w WEBCON BPS 2019 Portal”.

Od wersji 2020 WEBCON BPS umożliwia także tworzenie raportów opartych na źródle danych SearchIndex (SOLR). Poniższy artykuł pokaże w jaki sposób możemy skonfigurować taki raport oraz wyjaśni czym taki raport różni się od dotychczasowych raportów opartych na źródle SQL.

Czym są i kiedy warto stosować raporty oparte na źródle SearchIndex?

Raport oparte o źródło SearchIndex zapewniają przyspieszenie czasów odpowiedzi systemu, a jednocześnie nie będą obciążać bazy transakcyjnej platformy WEBCON BPS. Dają również możliwość prezentowania i dostępu do załączników bezpośrednio z poziomu raportu – bez potrzeby otwierania formularza.

W przeciwieństwie do raportów opartych na SQL, raporty SearchIndex są indeksowane w tle przez serwis BPS. Między wprowadzeniem wartości do systemu przez użytkownika (zapis formularza), a stworzeniem nowego indeksu dla zmienionego elementu w bazie SOLR, może upłynąć trochę czasu. Jest to uzależnione min. od obciążenia serwera i ilości elementów w kolejce – im więcej elementów musi być przetwarzanych tym więcej czasu zajmie żeby zaktualizować ostatni element w kolejce. W praktyce jeżeli serwer jest wydajny i zadania indeksacji danych się nie kolejkują, to taki dokument zostanie odświeżony w bazie SOLR w ciągu kilkunastu sekund.

Ze względu na to raporty oparte o SearchIndex nie powinny być stosowane w sytuacjach, w których użytkownik musi być w 100% pewny, że dane które przegląda są aktualne. Na przykład, może to być raport z danymi finansowymi za bieżący dzień – osoba weryfikująca kwoty z obiegu z realną gotówką musi mieć pewność, że suma się zgadza co do grosza. Natomiast można je stosować w sytuacjach, gdy ze względu na dużą ilość danych występują problemy wydajnościowe albo raporty niepotrzebnie obciążają bazę SQL.

Tworzenie raportu opartego na źródle SearchIndex

Aby utworzyć raport bazujący na SearchIndex należy wejść w konfigurację raportu i w zakładce „Źródło” ustawić źródło jako „SearchIndex”.

 

Konfiguracja wyświetlania załączników na raportach

Aby mieć możliwość wyświetlania załączników na raporcie należy w zakładce „Kolumny raportu” rozwinąć listę „Systemowe” i wybrać „Załączniki”.

 

Tak skonfigurowany raport będzie automatycznie wyświetlał wszystkie załączniki dodane do formularza:

 

Dla załączników których podgląd jest wspierany na formularzu (min. PDF, DOCX, TXT, JPG, PNG), będzie możliwość kliknięcia na nazwę załącznika i jego podgląd działający analogicznie jak na formularzu:

Dla pozostałych formatów (np. ZIP czy RAR), po naciśnięciu linku będzie możliwe tylko pobranie załącznika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *