Dotyczy wersji 8.3.x; Autor: Kamil Nędza
Opis działania
Człowiek nie jest nieomylny. Co zrobić jak już czynnik ludzki da o sobie znać w postaci błędnego dokumentu lub zdublowanej faktury? W systemie WEBCON BPS istnieje możliwość usunięcia elementu z poziomu formularza. Przycisk jest widoczny z trybie administratora oraz w przypadku odpowiedniej konfiguracji w WEBCON BPS Studio widocznej poniżej:
Widoczny poniżej na formularzu przycisk spowoduje usunięcie wszystkich powiązanych danych w bazie z danym elementem.
Korzystając z tej funkcjonalności należy mieć na uwadze zasadę jej działania:
- Usunięcie elementu jest nieodwracalne. Nie ma łatwej możliwości przywrócenia usuniętego w ten sposób dokumentu.
- W przypadku jeżeli zostanie usunięty „najświeższy” dokument o danej sygnaturze, zarejestrowanie nowego dokumentu poskutkuje utworzeniem w systemie dokumentu o tej samej sygnaturze.
- W przypadku jeżeli zostanie usunięty dokument o sygnaturze, która nie jest najnowszą, powstanie „dziura” w numeracji. Należy o tym pamiętać w przypadku projektowania krytycznych procesów finansowych, gdzie numeracja dokumentów powinna być jednolita.
- Jeżeli chcesz uniknąć „dziur” w numeracji sygnatury zablokuj użytkownikom możliwość usuwania dokumentów i udostępnij opcję anulowania dokumentu (opis w dalszej części artykułu).
Rzut oka na bazę danych
W systemie zostały utworzone 3 dokumenty:
- KB/2016/04/00001
- KB/2016/04/00002
- KB/2016/04/00003
Poniżej widać przykładowe dane dla KB/2016/04/00002 (dokument o ID 5687):
Następnie przechodzimy do elementu i usuwamy go za pomocą przycisku usuń:
Po tej operacji poprzednie zapytania zwracają następujący rezultat:
Z powyższego zrzutu ekranu widać, że element oraz powiązane z nim zadanie zostały usunięte.
Dodatkowo widać, że utworzona została kolejna wersja historycznego dokumentu. W przypadku jeżeli użytkownik omyłkowo usunął element dane nie są tracone, ale nie ma możliwości przywrócenia usuniętego dokumentu wraz z przywróceniem sygnatury. Informacja , że dokument został usunięty, jest odnotowywana w kolumnie WFH_IsVersionOfDeletedElement. W bazie można także zweryfikować kto usunął taki dokument.
Dodanie kolejnego elementu
W systemie istnieją elementy:
- KB/2016/04/00001
- KB/2016/04/00003
Następnie zarejestrowano kolejny element w systemie. Jak widać na poniższym zrzucie ekranu, nadano kolejny numer sygnatury – KB/2016/04/00004 (sygnatura KB/2016/04/00002 usuniętego dokumentu nie została utworzona). W systemie nigdy nie powstanie już dokument o sygnaturze KB/2016/04/00002.
Dobre praktyki: Anulowanie dokumentów
Aby uniknąć „dziur” w numeracji warto uniemożliwić użytkownikom usuwanie dokumentów dla procesów, w których ciągłość numeracji jest szczególnie ważna. W tym celu należy przejść do ustawień globalnego szablonu formularza obiegu i po prawej stronie w sekcji „Menu formularza” odznaczyć opcję „Widoczny przycisk Usuń”:
Następnie w pierwszej kolejności dodaj negatywny krok końcowy o jednoznacznej nazwie, np. „Anulowane”. W miejscach, w których ma być możliwość anulowania dokumentu, umieścić ścieżki prowadzące do dodanego kroku:
W parametrach ścieżki warto także:
- Usunąć walidację i wymagalność – anulując dokument zazwyczaj nie jest niezbędne podanie danych
- Ustawić wymagany komentarz – aby użytkownik podał przyczynę anulowania dokumentu
- Zmienić styl przycisku na czerwony – aby był czytelny dla użytkownika
Dzięki takiemu podejściu, dokumenty znajdujące się w systemie będą bardziej czytelne, nie będzie występowała „dziurawa” numeracja sygnatur oraz administrator systemu uniknie sytuacji, gdzie znikają ważne dokumenty, gdyby użytkownik omyłkowo usunął dokument.
Zdublowane faktury są dość częstym zjawiskiem. Dobrze zatem, że istnieje możliwość naprawy błędu. Bardzo interesujący wpis i czytelne objaśnienie.