Filtrowanie raportów dashboardu za pomocą widżetu Filtr

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Dotyczy wersji: 2025 R1 i powyżej; autor: Łukasz Maciaszkiewicz

 

Wprowadzenie

Funkcjonalność osadzania raportów na dashboardach zapewnia użytkownikom wygodny i szybki dostęp do interesujących ich informacji. Aby dodatkowo ułatwić pracę z takimi raportami, platformę WEBCON BPS wyposażono w funkcjonalność filtrowania zawartych w nich danych z poziomu dashboardu. W niniejszym artykule zaprezentowano i opisano wspomnianą funkcjonalność na podstawie wybranego przypadku biznesowego.

 

Raporty na dashboardach

Dodanie raportu do dashboardu polega na osadzeniu jego widżetu oraz powiązaniu go ze źródłem danych przypisanym do wspomnianego dashboardu. Dzięki temu możliwe jest wygodne zarządzanie źródłami danych z poziomu dashboardu oraz zasilanie wielu raportów przy pomocy nawet jednego źródła danych. Rozwiązanie takie stwarza także możliwość osadzania widżetów o nazwie Filtr, dzięki którym użytkownik może szybko zawężać dane wyświetlane aktualnie na raportach dashboardu.

To właśnie tej funkcjonalności oraz możliwościom jej wykorzystania poświęcono poniższy artykuł.

 

UWAGA: szczegółowe informacje na temat raportów osadzanych w obrębie dashboardu dostępne są w artykule opublikowanym w witrynie KB pod niniejszym adresem.

 

Przypadek biznesowy

Przedsiębiorstwo dystrybuujące systemy chłodnicze posiada kilkuosobowy Dział Sprzedaży. Pracownicy Działu korzystają na co dzień z dedykowanej aplikacji „Zamówienia” utworzonej w platformie WEBCON BPS, za pośrednictwem której rejestrują zamówienia, nadzorują ich wykonywanie oraz zarządzają relacjami zarówno z klientami, jak i dostawcami. Zważywszy, że wykonując swoje obowiązki, pracownicy Działu często korzystają z rozmaitych raportów, postanowiono ułatwić im pracę, udostępniając je w jednym miejscu w aplikacji: dashboardzie.

 

Filtrowanie za pomocą widżetu Filtr

Utworzenie dashboardu o nazwie „Informacje dot. zamówień” zawierającego raporty okazało się strzałem w dziesiątkę. Pracownicy w końcu mają wszystkie potrzebne dane zebrane w jednym miejscu i nie muszą już dłużej przełączać się między osobnymi oknami. Skąd więc grymas niezadowolenia na twarzach pracowników?

Wszystko przez filtrowanie! Potrzebując wglądu w dane dotyczące zamówień dla konkretnego klienta, użytkownicy każdorazowo muszą zawężać osobno dwa raporty o tę samą wartość, tj. nazwę zamawiającego lub datę zamówienia. Choć wydaje się to niewielką niedogodnością, utyskiwaniom w Dziale nie ma końca, ponieważ niemal każdy pracownik powtarza tę czynność kilkanaście razy dziennie.

Słuchy o minorowych nastrojach w Dziale, doszły do uszu projektanta aplikacji. Ten, aby ratować sytuację, postanowił sięgnąć po niepozorny widżet dashboardu o nazwie Filtr.

 

Widżet Filtr umożliwia wygodne jednoczesne filtrowanie wielu raportów osadzonych na dashboardzie. Oczywiście dodanie samego widżetu nie wystarczy, ponieważ ten stanowi tylko miejsce, w którym zebrane są definiowane przez projektanta filtry. Pracę warto zatem zacząć od określenia atrybutów, których wartości posłużą do filtrowania danych na obu raportach. W tym celu otwórz docelowy dashboard (w opisywanym przypadku jest to dashboard „Informacje dot. zamówień”), przełącz formularz w tryb edycji (Panel użytkownikaTryb edycji) i przejdź do zakładki Panel filtrów.

 

 

W oknie zakładki przejdź do sekcji Dostępne filtry i naciśnij przycisk Dodaj, aby zdefiniować atrybut, którego wartości posłużą do filtrowania raportów. W nowo dodanym wierszu otwórz listę wyboru widoczną w kolumnie Filtrowane kolumny.

Ponieważ oba docelowe raporty – wykres „Sprzedaż w ujęciu okresowym” oraz tabela „Dotychczasowe zamówienia” – są zasilane ze wspólnego źródła danych („Dane zamówień”) przypisanego do dashboardu, rozwiń węzeł wspomnianego źródła danych i wybierz najpierw atrybut „Zamawiający”, potwierdzając przyciskiem Zastosuj.

 

 

Pozostałe kolumny wiersza umożliwiają określenie różnorodnych właściwości filtra, ale ich dodatkowa konfiguracja nie jest wymagana. W opisywanym przypadku przejdź zatem jedynie do kolumny Wygląd i wybierz opcję Lista wyboru (dzięki temu możliwe będzie wybieranie wielu wartości naraz).

 

UWAGA: pozostawienie pustego pola Nazwa powoduje automatyczne przypisanie do konfigurowanego filtra nazwy wybranego atrybutu.

 

Po zdefiniowaniu pierwszego filtra dla atrybutu „Zamawiający” pora dodać drugi dla atrybutu „Data zamówienia”. W tym celu powtórz czynności opisane powyżej, przy czym, wybierając atrybut z listy Filtrowane kolumny zaznacz „Data zamówienia”. (W związku z odmiennym typem danych przechowywanych w tym atrybucie dostępnych jest w tym przypadku nieco mniej opcji konfiguracji).

Nową konfigurację należy oczywiście zapisać, klikając przycisk Zapisz w prawym górnym rogu okna.

 

 

Dysponując dwoma filtrami, możesz wreszcie przystąpić do osadzania widżetu Filtr. Aby to zrobić, przejdź do zakładki Układ i kliknij przycisk plusa w wybranej przez siebie sekcji dashboardu. W otwartym menu przejdź do grupy Elementy dodatkowe dashboardu i wybierz pozycję Filtr.

 

 

Po wybraniu widżetu w wysuniętym z prawej strony okna panelu bocznym wybierz filtr „Zamawiający” i „Data zamówienia” i kliknij przycisk Zastosuj. W rezultacie do widżetu dodane zostaną dwa zdefiniowane wcześniej filtry, a on sam zostanie osadzony na dashboardzie.

 

 

Zapisz wprowadzone zmiany i wyłącz tryb edycji – pora sprawdzić działanie nowego widżetu! W tym celu przejdź do widżetu i z listy filtra „Zamawiający” wybierz dowolną nazwę klienta, a następnie w filtrze „Data zamówienia” wybierz Ostatnie 90 dni. Jak widać każda zmiana wartości w jednym z filtrów powoduje zawężenie danych w obu widocznych na dashboardzie raportach.

 

 

  • Filtrowanie raportów nieposiadających wspólnego źródła danych

Pełen sukces! Filtrowanie wreszcie przestało spędzać sen z powiek pracownikom Działu, a projektant może odetchnąć z ulgą. Niestety nie na długo… zaledwie tydzień później zachwycony nową funkcjonalnością kierownik Działu Sprzedaży prosi go o dodanie jeszcze jednego raportu w postaci Kafelka raportu. Sęk w tym, że ma on być zasilany odrębnym źródłem danych, a przy tym filtrowany z poziomu widżetu filtrami wspólnymi dla wszystkich dotychczasowych raportów (zasilanych wspólnym źródłem danych).

Głowa do góry – jest na to rada!

 

W opisywanym przypadku do dashboardu dodano Kafelek raportu „Łączna wartość zamówień” zasilany odrębnym źródłem danych (innym niż wspomniane powyżej raporty). Pomimo różnych źródeł danych zasilających raporty, zawierają one kolumny odwołujące się do tych samych atrybutów, co można łatwo wykorzystać, konfigurując odpowiedni filtr. Włącz zatem tryb edycji formularza i przejdź ponownie do zakładki Panel filtrów. Zdefiniowane dotychczas filtry wyglądają następująco:

 

 

W polu Filtrowane kolumny rozwiń listę, w której wstawiono atrybut Zamawiający. Obecnie na liście widoczne są dwa źródła danych: dotychczasowe „Dane zamówień” oraz nowe „Dodatkowe dane zamówień”. Rozwiń oba węzły. Upewnij się najpierw, czy w pierwszym z nich nadal zaznaczony jest atrybut „Zamawiający”. Następnie znajdź atrybut o tej samej nazwie w węźle drugiego źródła danych i także go zaznacz – warto przy tym zwrócić uwagę, że atrybuty muszą być tego samego typu. Potwierdź wybór, klikając przycisk Zastosuj.

 

 

Tę samą czynność potwórz w przypadku drugiego wiersza, przy czym tym razem wybierz dla każdego źródła atrybut „Data zamówienia”. W rezultacie w obu przypadkach pole Filtrowane kolumny zawiera dwie wybrane wartości.

 

 

Zapisz zmiany, przejdź do zakładki Układ i wyłącz tryb edycji formularza.

Jak łatwo zauważyć, pomimo odmiennych źródeł danych, wszystkie raporty filtrowane są jednocześnie po wybraniu w widżecie Filtr odpowiedniej wartości.

 

 

  • Zmiana źródła wartości filtra

Po pewnym czasie osadzony na dashboardzie widżet wzbogacił się o dodatkowy filtr, tj. „[Zamawiane towary] Producent”. Dzięki niemu pracownicy Działu Sprzedaży mogą śledzić popularność danych marek wśród klientów. Rzecz jednak w tym, że standardowa konfiguracja tego filtra sprawia, że zastosowanie filtrów zawęża nie tylko dane na raporcie, ale także dostępne do wyboru wartości filtra. A te chętnie widzieliby w komplecie pracownicy Działu sprzedaży, którzy mogliby wówczas łatwiej śledzić preferencja zakupowe klientów i trendy w sprzedaży konkretnych marek. Jak się okazuje, projektant aplikacji WEBCON BPS może z łatwością dostarczyć takie rozwiązanie…

 

Przejdź do Panelu filtrów (ponownie uprzednio włączając tryb edycji formularza). Następnie w wierszu filtra, w którym wybrano atrybuty „[Zamawiane towary] Producent”, w kolumnie Źródło wartości filtra zaznacz opcję Dane z konfiguracji atrybutu. Opcja ta powoduje wczytywanie danych bezpośrednio ze źródła wartości zasilającego konkretny atrybut (w tym przypadku kolumnę Listy pozycji o nazwie „Producent”). Dzięki temu bez względu na ustawienia pozostałych filtrów w odnośnym filtrze dostępne będą zawsze wszystkie wartości.

 

 

Po zapisaniu zmian i wyłączeniu trybu edycji formularza można zaobserwować różnicę w działaniu. Jak widać pomimo ustawienia wartości trzech filtrów, w tym omawianego, nadal dostępne są dla niego wszystkie wartości, a pracownicy Działu wiedzą od razu, które marki nie cieszą się uznaniem danego klienta.

 

 

Podsumowanie

Funkcjonalność widżetu Filtr docenią wszyscy użytkownicy aplikacji WEBCON BPS, którzy na co dzień mierzą się z dużą liczbą danych i wieloma raportami. Dzięki łatwej konfiguracji i wielu przydatnym opcjom filtrowanie raportów osadzanych na dashboardzie jest wygodne, a zestawianie razem wielu informacji na różnych raportach nie nastręcza żadnych problemów.