Konfiguracja powiadomień SMS w WEBCON BPS

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Dotyczy wersji: 2025 R1 i powyżej; autor: Krystyna Gawryał

Dokumentacja powiązana

Szczegółowy opis funkcjonalności wymienionych w niniejszym artykule oraz ich konfiguracji można znaleźć w następujących sekcjach Pomocy WEBCON BPS:

 

Wprowadzenie

Powiadomienia SMS w WEBCON BPS to jedna z metod dodatkowego uwierzytelniania operacji wykonywanych przez użytkownika, np. przy autoryzacji przejścia ścieżką lub dostępu do poufnych danych formularza. W niniejszym artykule zawarto instrukcję konfiguracji bramki SMS, która umożliwi wysyłanie z systemu krótkich wiadomości tekstowych z kodami autoryzacyjnymi.

 

Communication Services

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, aby umożliwić wysyłanie powiadomień SMS z WEBCON BPS jest utworzenie i konfiguracja zasobu Communication Services w platformie Microsoft Azure. W tym celu postępuj według następującej instrukcji: Quickstart – Create and manage resources in Azure Communication Services – An Azure Communication Services quickstart | Microsoft Learn.

Otwórz stronę nowo utworzonego zasobu Communication Services. Korzystając z menu nawigacyjnego po lewej stronie, przejdź do sekcji NarzędziaKlucze, a następnie skopiuj wartości pól Endpoint oraz Key (sekcja Primary key).

 

Designer Studio

Otwórz WEBCON BPS Designer Studio i w sekcji Konfiguracja systemu wybierz Parametry globalneBezpieczeństwo. Po prawej stronie okna dostępna jest opcja Dodatkowe metody autoryzacji. Zaznacz pole wyboru obok opcji SMS i otwórz okno konfiguracyjne tej metody autoryzacji, klikając na ikonę z trzema kropkami.

 

W oknie Konfiguracja bramki SMS w polach Endpoint oraz Klucz dostępu wklej odpowiednio endpoint i klucz skopiowane wcześniej z zasobu Communication Services. Wypełnij również pole Nadawca – wprowadzona nazwa będzie wyświetlana na telefonie jako nazwa nadawcy wiadomości SMS wysyłanych z systemu.

 

Kliknij Zapisz i zamknij okno.

 

Numer telefonu Odbiorcy

Wiadomości SMS będą wysyłane z systemu na numer telefonu komórkowego podany w konfiguracji profilu użytkownika, który docelowo ma takie wiadomości otrzymywać. Numer domyślnie pobierany jest z AD lub Microsoft Entra ID podczas synchronizacji użytkowników i grup.

 

Numer telefonu można także dodawać lub edytować ręcznie bezpośrednio w ustawieniach profilu użytkownika, jednak operacja ta wymaga dodatkowej autoryzacji. Kod autoryzacyjny w tym przypadku zostanie wysłany w powiadomieniu SMS, dlatego przed zmianą należy przeprowadzić konfiguracje opisane w poprzednich rozdziałach.

Uwaga: numer telefonu komórkowego musi mieć odpowiedni format. Więcej informacji na ten temat dostępnych jest tutaj: SMS concepts in Azure Communication Services – An Azure Communication Services concept document | Microsoft Learn.

 

SMS a autoryzacja operacji

Jeżeli w konfiguracji procesu włączono dodatkową autoryzację (autoryzację przejścia ścieżką, autoryzację dostępu do poufnych danych formularza) i wskazaną metodą autoryzacji jest SMS, to po przeprowadzeniu powyższych konfiguracji jednorazowy kod autoryzacyjny zostanie wysłany na numer telefonu użytkownika wykonującego czynność, dla której wymagana jest dodatkowa autoryzacja.

 

Więcej na temat autoryzacji operacji w WEBCON BPS można przeczytać w następujących artykułach:

Warto zauważyć, że, obok zmiany numeru telefonu w profilu użytkownika, są to jedyne przypadki zastosowania powiadomień SMS w WEBCON BPS i żadna inna operacja nie powoduje wysłania tego typu wiadomości z systemu.