Nowe rozwiązania AI w WEBCON BPS

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Dotyczy wersji: 2025 R2 i powyżej; autor: Krystyna Gawryał

 

Dokumentacja powiązana

Szczegółowy opis funkcjonalności wymienionych w niniejszym artykule oraz ich konfiguracji można znaleźć w następujących sekcjach Pomocy WEBCON BPS:

 

Wprowadzenie

Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w automatyzacji i usprawnianiu procesów biznesowych. Współczesne organizacje dążą do zwiększenia efektywności poprzez wdrażanie rozwiązań umożliwiających inteligentne przetwarzanie informacji. WEBCON BPS, jako platforma wspierająca zarządzanie procesami biznesowymi, nieustannie rozwija swoje możliwości w tym obszarze. W najnowszej wersji, 2025 R2, wprowadzono szereg funkcjonalności AI, które pomagają użytkownikom w analizie tekstu, przetwarzaniu nagrań oraz interakcji z modelami językowymi. W niniejszym artykule opisano te funkcjonalności i podano przykłady ich zastosowania.

Uwaga: nowe funkcjonalności AI są oparte na zewnętrznym modelu AI i wymagają posiadania dodatkowej licencji. Należy pamiętać, że ich działanie wiąże się z przesyłaniem danych do zewnętrznego modelu AI, dlatego należy unikać przetwarzania tekstów zawierających informacje poufne lub wrażliwe.

 

Reguły AI – nowe funkcje do analizy i przetwarzania tekstu

W ramach grupy Reguły AI w konfiguracji Reguł biznesowych dodano trzy nowe funkcje wspierane przez model sztucznej inteligencji LLM (large language model):

  • AI TEXT SUMMARY
  • AI SENTIMENT ANALYSIS
  • AI PROMPT

 

AI TEXT SUMMARY – automatyczne streszczenie tekstu

Funkcja AI TEXT SUMMARY pozwala na automatyczne tworzenie streszczeń tekstów pobieranych z atrybutów, załączników (z użyciem funkcji GET ATTACHMENTS) lub wprowadzanych ręcznie jako jeden z argumentów funkcji. Użytkownik może opcjonalnie określić maksymalną liczbę słów streszczenia, a tym samym dostosować długość podsumowania do indywidualnych potrzeb.

 

W zależności od długości tekstu źródłowego, czas wykonania reguły z funkcją AI TEXT SUMMARY może być wydłużony.

 

AI SENTIMENT ANALYSIS – analiza sentymentu

Dzięki funkcji AI SENTIMENT ANALYSIS użytkownik może automatycznie analizować emocjonalny wydźwięk tekstu, tj. jego sentyment. Analiza sentymentu może być przeprowadzana w odniesieniu do tekstów wprowadzonych ręcznie jako jeden z argumentów funkcji, tekstów pobieranych z załączników (z użyciem funkcji GET ATTACHMENTS) lub wartości atrybutów. Wynik analizy jest przedstawiany jako liczba całkowita w określonym zakresie, gdzie wartości skrajne oznaczają negatywny lub pozytywny sentyment, a wartości pośrednie, zbliżone do środkowej wartości z zakresu, odpowiadają sentymentowi neutralnemu. Domyślnie skala wynosi od -1 do 1, jednak można ją dostosować do własnych potrzeb, pamiętając jednak, aby zakres skali obejmował co najmniej 3 wartości, np. od 0 do 2 lub od 1 do 3.

 

AI PROMPT – interakcja z modelem AI

Funkcja umożliwia przekazanie w komunikacji z modelem AI własnych poleceń lub instrukcji systemowych, w odpowiedzi na które użytkownik otrzyma wartość tekstową. Funkcja zawiera dwa argumenty: pierwszy pozwala na zdefiniowanie tekstu polecenia, który zostanie przekazany do modelu (wprowadzony ręcznie, pobrany z załącznika przy użyciu funkcji GET ATTACHMENTS lub z atrybutu), natomiast drugi jest opcjonalny (pełni rolę pomocniczą) i pozwala na przekazanie tekstu będącego instrukcjami systemowymi.

 

W swojej najprostszej postaci funkcja może zawierać jedną zmienną będącą pytaniem ogólnym, np. „Porównaj wady i zalety zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę oraz zatrudnienia na podstawie kontraktu B2B”. Funkcja może także operować na dowolnej liczbie załączników (udostępnianych za pomocą funkcji GET ATTACHMENTS), które będą analizowane/przetwarzane w oparciu o polecenie wpisane jako druga zmienna funkcji, np. „Napisz, jakie są obowiązki Wykonawcy wynikające z załączonej umowy oraz jej aneksów”. Polecenie może zostać przekazane również w treści jednego z załączników do elementu obiegu.

 

Nowa akcja – AI Wykonaj transkrypcję nagrania

W WEBCON BPS powstała nowa grupa akcji o nazwie AI, w ramach której dodano akcję AI Wykonaj transkrypcję nagrania.

Dzięki niej możliwe jest automatyczne przekształcanie nagrań audio na tekst, co znacząco usprawnia dokumentowanie np. rozmów, spotkań czy notatek głosowych.

Akcja obsługuje pliki w formatach .wav, .mp3, .aac, .ogg vorbis oraz .flac. Po przetworzeniu nagrania jego transkrypcję można zapisać jako wartość atrybutu Wiele wierszy tekstu, pola Komentarz lub załącznik w formacie .txt, .docx, .pdf lub .pdf/a. Funkcjonalność ta pozwala na szybkie i efektywne zarządzanie informacjami zapisanymi w formie głosowej, eliminując konieczność ręcznego przepisywania treści.

 

Tłumaczenia AI

Funkcjonalność służy do automatycznego tłumaczenia elementów konfiguracyjnych aplikacji oraz jej warstwy prezentacji (raportów i dashboardów) z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

  • Tłumaczenia aplikacji i procesów

W menu użytkownika, w sekcji Tłumaczenia (widocznej na stronie aplikacji i po włączeniu Trybu edycji) dodano opcję Tłumaczenia AI.

 

Po jej wybraniu otwierane jest okno Tłumaczenie z użyciem AI, gdzie dostępne są dwie opcje:

    • Przetłumacz automatycznie całą aplikację – elementy konfiguracyjne aplikacji zostaną automatycznie przetłumaczone na wybrany język (lista dostępnych języków jest determinowana Językami tłumaczeń zdefiniowanymi w Konfiguracji systemu w WEBCON BPS Designer Studio).
    • Utwórz plik z tłumaczeniem procesu – po zaznaczeniu tej opcji, wskazaniu procesu i języka tłumaczeń, a następnie potwierdzeniu przyciskiem Przetłumacz z AI tworzony jest plik z elementami konfiguracyjnymi procesu, w którym automatycznie dodawana jest kolumna z ich tłumaczeniami na wybrany język. Jeżeli elementy konfiguracyjne procesu posiadały już tłumaczenia na wybrany język, to nie zostaną one nadpisane tłumaczeniami automatycznymi. Dodatkowo wartości przetłumaczone przez AI w pliku są oznaczone kolorem niebieskim. Tak przygotowany plik może zostać następnie wczytany za pomocą standardowej funkcji importu tłumaczeń.

 

  • Tłumaczenia pól wielojęzycznych

W Portalu wprowadzono również możliwość tłumaczenia z wykorzystaniem AI pojedynczych pól tekstowych odnoszących się do elementów konfiguracyjnych procesu, takich jak na przykład nazwy atrybutów, kroków, ścieżek przejścia w Projekcie procesu, a także nazw raportów, ich kolumn i widoków oraz nazw dashboardów i ich widżetów. Oznacza to, że z funkcjonalności będzie można skorzystać w odniesieniu do wszystkich pól oznaczonych w Portalu ikoną tłumaczeń  .

W oknie Tłumaczenia, otwieranym po kliknięciu w tę ikonę, dodano suwak Użyj AI. Jego aktywacja jest jednoznaczna z aktywacją pól wyboru, które dodano obok pól z kodami języków. Zaznaczenie któregokolwiek z tych pól skutkuje aktywacją nowego przycisku Przetłumacz z AI. Po jego naciśnięciu oryginalny tekst pola zostaje automatycznie przetłumaczony przez sztuczną inteligencję na wybrane języki. Klikając Zastosuj, użytkownik może zatwierdzić propozycje tłumaczeń oryginalnej nazwy elementu konfiguracyjnego.

 

Przykłady zastosowania funkcjonalności

AI Wykonaj transkrypcję nagrania

Do elementu obiegu jako załącznik dodano notatkę głosową będącą zapisem wystąpienia jednego z prelegentów na konferencji dotyczącej aktualnej sytuacji gospodarczej Polski. Notatka została zapisana w formacie .wav i ma rozmiar 8,66 MB.

 

Na ścieżce przejścia skonfigurowano akcję AI Wykonaj transkrypcję nagrania, za pośrednictwem której przygotowano transkrypcję tej notatki.

 

Zgodnie z powyższą konfiguracją, po przejściu ścieżką transkrypcja nagrania audio została zapisana jako załącznik do elementu obiegu w formacie .docx.

 

Zawartość załącznika tekstowego jest następująca:

 

AI TEXT SUMMARY

Użytkownik chciałby jednak, aby na formularzu znalazły się najważniejsze informacje z wystąpienia prelegenta. W związku z tym do elementu obiegu dodano atrybut Wiele wierszy tekstu o nazwie „Podsumowanie” oraz atrybut Wybór Tak/Nie o nazwie „Przygotuj streszczenie załącznika”. Pole „Podsumowanie” skonfigurowano w taki sposób, aby po zaznaczeniu pola wyboru i zapisaniu formularza zawierało streszczenie transkrypcji z pliku tekstowego. W tym celu utworzono następującą Regułę biznesową z funkcją AI TEXT SUMMARY:

 

Po zaznaczeniu pola wyboru „Przygotuj streszczenie załącznika” i zapisaniu formularza pole „Podsumowanie” zostaje uzupełnione wartością jak poniżej.

 

AI SENTIMENT ANALYSIS

Po przygotowaniu streszczenia użytkownik chciałby dodatkowo sprawdzić, jaki ogólny sentyment ma przetwarzany tekst. W związku z tym dodano atrybut Pojedynczy wiersz tekstu o nazwie „Analiza sentymentu (od -10 do 10)”, dla którego jako wartość domyślną skonfigurowano Regułę biznesową z funkcją AI SENTIMENT ANALYSIS jak na zrzucie poniżej:

 

Po odświeżeniu i ponownym zapisaniu formularza wykonana została powyższa reguła, w następstwie czego sentyment tekstu z załącznika został oceniony na „8”, co świadczy o jego pozytywnym wydźwięku. Wartość ta pojawiła się w polu „Analiza sentymentu (od -10 do 10)”.

 

AI PROMPT

Oprócz podsumowania transkrypcji nagrania, użytkownik chciałby, aby sztuczna inteligencja pomogła mu przygotować zestawienie wszystkich danych liczbowych, które prelegent wymienił podczas swojego wystąpienia na konferencji. W związku z tym na formularzu dodano atrybut Wiele wierszy tekstu o nazwie „Najważniejsze dane liczbowe”. Jako wartość domyślną atrybutu ustawiono Regułę biznesową z funkcją AI PROMPT. Zgodnie z konfiguracją, reguła przetworzy załącznik z transkrypcją notatki głosowej według następującego polecenia:

 

Po wykonaniu reguły pole „Najważniejsze dane liczbowe” na formularzu zostało uzupełnione jak na zrzucie poniżej:

 

Tłumaczenia AI

Użytkownik chciałby, aby przygotowane przez niego aktualizacje formularza były, podobnie jak pozostałe jego pola i cały proces, dostępny również w innych wersjach językowych. W związku z tym konieczne będzie dodanie tłumaczeń nowych pól formularza. Użytkownik chciałby, aby sztuczna inteligencja pomogła mu w przygotowaniu tych treści.

Po wskazaniu odpowiedniego obiegu w sekcji Projekt procesu w Portalu i przejściu do Designera formularza, wybrano pole „Przygotuj streszczenie załącznika”, a następnie w sekcji Nazwa pola kliknięto na ikonę tłumaczeń. W oknie edycji tłumaczeń tego atrybutu włączono opcję Użyj AI i zaznaczono języki, dla których mają zostać wykonane tłumaczenia.

Następnie kliknięto przycisk Przetłumacz z AI, co skutkowało automatycznym dodaniem tłumaczeń jak poniżej:

 

Po zastosowaniu zmian analogicznie przetłumaczono wszystkie nowe pola formularza, dzięki czemu może on służyć do obsługi nagrań i załączników osobom posługującym się językami innymi niż polski.

 

Podsumowanie

Nowe funkcjonalności AI w WEBCON BPS otwierają przed użytkownikami zupełnie nowe możliwości w zakresie automatyzacji i przetwarzania danych. Transkrypcja nagrań, analiza sentymentu, streszczanie tekstów, tłumaczenie pól tekstowych oraz interakcja z modelem AI to tylko niektóre z usprawnień, które mogą znacząco przyspieszyć i ułatwić codzienną pracę. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji procesy biznesowe stają się bardziej efektywne, a użytkownicy mogą skupić się na realizacji swoich zadań, zamiast na czasochłonnym ręcznym przetwarzaniu informacji.