dotyczy wersji 2016.1.x; autor: Karol Woźniak
W wersji WEBCON BPS 2016 dodane zostały funkcjonalności umożliwiające prostą integrację z zewnętrznymi dostawcami usług sieciowych. Integracja jest możliwa poprzez wykorzystanie API (ang. application programming interface) udostępnionych przez zewnętrznych dostawców.
Od strony platformy WEBCON BPS użycie API odbywa się dwojako:
- poprzez źródła danych – dane pobrane z zewnętrznego systemu mogą zostać wykorzystane na formularzu np. w atrybucie typu Pole wyboru
- poprzez wywołanie akcji – dane wprowadzone na formularzu mogą posłużyć do wykonania operacji na zewnętrznym systemie np. utworzenia konta w Dynamics CRM bazując na informacjach wprowadzonych na formularzu
Scenariusz biznesowy
Dla procesu Zarządzania firmowymi kontaktami (kontrahenci, zewnętrzni konsultanci/eksperci, dostawcy etc.) potrzebujemy:
- możliwości automatycznego utworzenia kont w systemach Dynamics CRM i SalesForce dla nowo dodawanych kontaktów (np. na przejście ścieżką), bazując na wprowadzonych na formularzu danych
- możliwości wybrania w Polu wyboru istniejących kont z systemów Dynamics CRM i SalesForce i wypełnienia danymi pól formularza w celu użycia ich
Scenariusz obrazuje dwustronną komunikację z/do zewnętrznego systemu.
Poniżej została przedstawiona konfiguracja umożliwiająca osiągnięcie w/w celów w kontekście API Dynamics CRM i SalesForce.
Szczegóły dotyczące samej konstrukcji zapytania związane są ze znajomością dokumentacji API zewnętrznych dostawców oraz działania żądań protokołu HTTP i nie będą tu wyjaśniane.
Konfiguracja źródła danych REST
Źródła danych typu REST można podzielić ze względu na swoją konfigurację na trzy obszary:
- Ustawienia połączenia do Web Service`u
- Ustawienia żądania HTTP z wykorzystaniem metod GET/POST/PUT/PATCH/DELETE i ewentualną treścią zapytania w formacie JSON
- Ustawienia odpowiedzi Web Service`u tj. wybór kolekcji danych, która zostanie użyta np. w atrybutach formularza
Scenariusz działania źródła danych
Zostanie dodane źródło, które zwracać będzie wszystkie konta utworzone w systemie SalesForce. Ze względu na dużą liczbę własności obiektów Account wybrane dodatkowo zostaną tylko kolumny „AccountNumber”, „Name”, „Description”, „Phone”, „AnnualRevenue”.
Źródło zostanie następnie podpięte pod atrybut typu Pole Wyboru tak by ten ustawiał inne atrybuty zwróconymi wartościami (ten punkt będzie pominięty w poniższej konfiguracji).
Konfiguracja źródła danych dla API SalesForce – pobieramy wszystkie konta z systemu
Konfiguracja źródła danych – wskazanie zasobu, z którego zostaną pobrane dane oraz zawężenie wyniku do konkretnych kolumn obiektu Account
Dla źródeł danych najczęściej wykorzystywaną metodą protokołu HTTP jest GET. Źródła zwykle wykorzystywane są do przechowywania danych, które wykorzystywane są na formularzu np. w polach wyboru lub różnego rodzaju raportach (Tabela SQL, Wykres etc.).
Użycie źródła danych REST na formularzu – pole Autocomplete agreguje dane zwrócone przez API SalesForce i propaguje je na inne pola formularza
Konfiguracji wywołania akcji REST
Akcje wywołania API można podzielić ze względu na konfigurację podobnie jak źródła danych, tym razem na cztery obszary:
- Autentykacja – wybór źródła danych, którego ustawienia połączenia zostaną wykorzystane lub wprowadzenie tych ustawień explicite w samej akcji
- Dane żądania – URL do danego zasobu (ang. Resource) API, wybór metody protokołu HTTP oraz ustawienie ewentualnych niestandardowych nagłówków
- JSON – dla metod POST/PUT/PATCH zwykle konieczne jest zdefiniowanie tzw. ciała żądania (ang. body request)
- Odpowiedź – dane zwracane przez API można w łatwy sposób przypisać do konkretnych atrybutów lub list pozycji i jej kolumn
Scenariusz działania pierwszej akcji
Zostanie dodana akcja tworząca nowe konto w systemie SalesForce. Akcja wykonywać się będzie po wybraniu odpowiedniej ścieżki przejścia. Zbierze wartości wprowadzone do pól formularza w zakładce „Salesforce” i na ich podstawie wygeneruje nowy obiekt w zewnętrznym systemie.
Akcja REST I – konfiguracja ustawień autentykacji z wykorzystaniem stałych procesowych przechowujących faktyczne wartości
Akcja REST II – wybór metody HTTP oraz wskazanie zasobu API, w którym chcemy utworzyć nowy obiekt – tutaj z wykorzystaniem stałej procesowej przechowującej faktyczną wartość
Akcja REST III – ciało żądania w formacie JSON zawierające dane, na podstawie których utworzony zostanie nowy obiekt (tu: konto w SalesForce)
Użycie akcji – zostały wprowadzone dane do pól formularza w zakładce SalesForce, następnie wybrana ścieżka „Save to SalesForce” uruchamiająca w tle akcje tworzącą nowe konto z użyciem API
Efekt użycia akcji – utworzone nowe konto w systemie SalesForce, z danymi wprowadzonymi na formularzu
Scenariusz działania drugiej akcji
Zostanie dodana akcja pobierająca na żądanie (przycisk w menu) dane o ostatnich pięciu dodanych kontach w systemie DynamicsCRM i zapisująca odpowiedź API do listy pozycji na formularzu.