Opis funkcjonalności:
Sterowanie obiegiem (Branch), pozwala na podstawie ustawionego warunku, przejść wybraną ścieżką przejścia. Dzięki niemu jesteśmy w stanie w bardzo łatwy sposób, bez zbędnych akcji tworzyć przejrzyste i intuicyjnie działające obiegi. Za pomocą sterowania obiegiem możemy między innymi:
v Pomijać zbędne kroki
v Decydować do kogo ma zostać przypisane zadanie
v Wstrzymywać dokument w bieżącym kroku dopóki jakiś czynniki nie zostanie spełniony
Zastosowań Branchy może być więcej. W tym dokumencie zostaną przedstawione przykłady dla wyżej wymienionych funkcjonalności. Na konkretnych scenariuszach zostanie przedstawione działanie oraz konfiguracja Branchy.
Przykład nr 1.
Realizowana funkcjonalność:
W firmowym obiegu absencji, chcemy, aby w zależności od wybranego typu nieobecności, dokument przechodził do odpowiedniego kroku. W przypadku, gdy zostanie wybrany „Urlop wypoczynkowy”, lub „Urlop na żądanie” dokument powinien trafić do wybranego zastępcy. W przypadku gdy wybrana zostanie „Praca zdalna”, dokument powinien pominąć krok i skierować dokument od razu do przełożonego w celu akceptacji.
Konfiguracja:
Prosty obieg nieobecności może wyglądać jak ten przedstawiony na Rys. 1
Rys. 1. Schemat graficzny obiegu „Absencji”
Zaraz po rejestracji, sprawdzany jest typ nieobecności. Na jego podstawie ustalane jest, czy dokument trafi do zastępcy, czy bezpośrednio do przełożonego.
Wchodzimy w edycję sterowania obiegiem:
Rys. 2. Widok obiegu „Absencji”
Następnie na ścieżkach przejścia konfigurujemy do kogo ma trafić zadanie. W przypadku ścieżki „TAK” zadanie trafi do przełożonego. Dla ścieżki „NIE”, zadanie najpierw trafi do zastępcy w celu akceptacji. Przykład konfiguracji znajduje się na Rys. 3. Analogicznie konfigurujemy ścieżkę „NIE” przypisując zadanie do osoby z atrybutu „Zastępca”.
Rys. 3. Przykład konfiguracji ścieżki „TAK”
Przechodzimy do konfiguracji brancha poprzez kliknięcie w zakładkę „Sterowanie obiegiem”. Konfiguracji możemy dokonać na dwa sposoby:
v Na podstawie wartości atrybutu
v Na podstawie zapytania SQL
W tym przypadku wybór ścieżki został skonfigurowany na podstawie wartości atrybutu. Poprawna konfiguracja widnieje na Rys. 4.
Rys. 4. Konfiguracja sterowania obiegiem
Rys. 5. Konfiguracja atrybutu „Rodzaj nieobecności”
Na Rys. 5. widać, że dla pracy zdalnej, przypisanym ID jest liczba 3. Dlatego też, w warunku sprawdzamy czy ID wynosi 3. Jeżeli tak, oznacza to, że wybrana została praca zdalna, a dokument przejdzie ścieżką przejścia „TAK” i trafi do przełożonego. Jeżeli ID jest różne od 3, dokument przejdzie ścieżką przejścia „NIE” i trafi do zastępcy.
Rys. 6. Rejestracja nieobecności
Rys. 7. Dokument w kroku „Akceptacja przełożonego”
Na powyższych Rys. widać, że został zarejestrowany dokument z rodzajem nieobecności „Praca zdalna”. Dokument więc trafił bezpośrednio do przełożonego z pominięciem kroku „Akceptacja zastępcy” .
Przykład nr 2.
Realizowana funkcjonalność:
W zależności od wybranego rodzaju zgłoszenia, dokument powinien trafić do odpowiedniej grupy osób. W przypadku gdy zostanie wybrany zostanie „Usterka techniczna” dokument ma trafić do grupy „Obsługa techniczna”. W przypadku, gdy „Reklamacja”, dokument zostanie przypisany dla grupy „Obsługa klienta”.
Konfiguracja:
Przykładowy obieg obsługi zgłoszeń klientów został przedstawiony na Rys. 8.
Rys. 8. Schemat graficzny obiegu „Zgłoszenia klientów”
Widzimy, że tuż po rejestracji, dokument trafia do sterowania obiegiem. W tym kroku należy uzupełnić parametr wyboru ścieżki.
Zanim jednak przejdziemy do konfiguracji Brancha, przyjrzyjmy się konfiguracji atrybutu „Rodzaj zgłoszenia”:
Rys. 9. Konfiguracja atrybutu „Rodzaj zgłoszenia”
Następnie przechodzimy do konfiguracji sterowania obiegiem. W tym celu klikamy na obieg „Zgłoszenia klientów”. W zakładce „Definicja i kroki” wybieramy sterowanie obiegiem, które chcemy skonfigurować i klikamy „Edytuj”.
Rys. 10. Widok obiegu „Zgłoszenia klientów”
W zakładce „Sterowanie obiegiem” konfigurujemy warunki, które będą determinowały, którą ścieżką przejścia przejdzie dokument. W tym przypadku wybór ścieżki zostanie dokonany na podstawie wartości atrybutu „Rodzaj zgłoszenia”.
Rys. 11. Konfiguracja brancha
Pozostaje nam tylko na ścieżkach przejścia skonfigurować przypisanie zadań do odpowiednich grup. Przechodzimy do zakładki „Ścieżki przejścia”. Wchodzimy w sekcję „Tworzenie zadania” i ustawiamy do kogo ma trafić zadanie.
Rys. 12. Ustawienie przypisania zadania dla zgłoszenia usterki
Rys. 13. Ustawienie przypisania zadania dla zgłoszenia reklamacji
Weryfikacja działania funkcjonalności
Na witrynie w grupie „Obsługa techniczna” znajduje się pracownik Tomasz Słuszniak. Paweł Jawień jest z kolei członkiem grupy „Obsługa klienta”.
Rejestrujemy dokumenty i sprawdzamy do kogo zostało przypisane zadanie.
Rys. 14. Przypisanie zadania dla zgłoszenia usterki
Rys. 15. Przypisanie zadania dla zgłoszenia reklamacji
W celu weryfikacji, możemy kliknąć link „Historia elementu” w lewym dolnym rogu i sprawdzić jak przebiegło sterowanie obiegiem:
Rys. 16. Widok historii elementu
Przykład nr 3.
Realizowana funkcjonalność:
Mamy przykładowy obieg budżetu. Na obiegu znajduje się lista pozycji, na której dodawane są wydatki w ramach tego budżetu. Chcemy, aby obieg zamknął się automatycznie w momencie, kiedy zostaną wydane wszystkie środki.
Konfiguracja:
Na potrzeby pokazania funkcjonalności został stworzony prosty obieg Budżetu, którego schemat został zaprezentowany na rys. 17.
Rys. 17. Schemat graficzny Obiegu Budżetu
Na ścieżce przejścia „Załóż” inicjalizowana jest wartość atrybutu „Pozostałe fundusze” wartością z atrybutu „Kwota początkowa”. Z kolei na ścieżce przejścia „Dodaj wydatek” podpięta jest akcja licząca pozostałe środki. Następnie na sterowaniu obiegiem sprawdzany jest warunek, czy wszystkie środki z budżetu zostały wykorzystane, jeżeli nie, dokument pozostanie w kroku „Realizacja budżetu”. Jeśli jednak wszystkie fundusze zostały wydane, dokument przejdzie do kroku końcowego „Zrealizowane”.
Rys. 18. Konfiguracja akcji na ścieżce przejścia „załóż” kopiującej zawartość atrybutu „Kwota początkowa” do atrybutu „Pozostałe fundusze”
Rys. 19. Konfiguracja akcji zliczającej pozostałe środki w ramach budżetu
Tym razem zostanie przedstawiona konfiguracja brancha na podstawie zapytania SQL. Logika działania zapytania jest następująca: Jeżeli pozostałe fundusze wynoszą zero lub mniej (są nie większe niż zero), to dokument przejdzie ścieżką przejścia „TAK” (budżet zrealizowany). W przeciwnym wypadku, przejdzie ścieżką „NIE” (budżet nie został zrealizowany).
Rys. 20. Konfiguracja akcji zliczającej pozostałe środki funduszu
Weryfikacja działania funkcjonalności
Na witrynie rejestrujemy nowy dokument obiegu budżet:
Rys. 21. Formularz rejestracji dokumentu
Po założeniu, kiedy dokument znajduje się już w kroku „Realizacja budżetu” mamy możliwość dodawania wydatków. Dodane zostały dwa wydatki – Papier xero i Krzesło biurowe, które nie spowodowały wykorzystania całego budżetu i kliknięta została ścieżka przejścia „Dodaj wydatek”.
Rys. 22. Dodawanie wydatków do budżetu
Jak widać, dokument wciąż pozostał w kroku „Realizacja budżetu”.
Rys. 23. Weryfikacja budżetu po dodaniu wydatków
Po dodaniu kolejnego wydatku – tonera, okazało się, że wykorzystaliśmy cały budżet. Po kliknięciu „Dodaj wydatek” dokument automatycznie przeszedł do końcowego kroku „Zrealizowane”
Rys. 24. Weryfikacja budżetu po zrealizowaniu wszystkich funduszy