




Opis funkcjonalności:
WEBCON BPS – Designer Studio pozwala na cykliczne wykonywanie określonych akcji. Akcje cykliczne w odróżnieniu od akcji timeout nie muszą być powiązane z konkretnym dokumentem. Pozwalają na automatyczne rejestrowanie dokumentów lub przesuwanie już istniejących. Możliwe jest także wykonywanie akcji SDK, co daje szerokie spektrum możliwości w masowym procesowaniu istniejących dokumentów.
Przykład realizowanej funkcjonalności:
Firma posiada obieg wydatków, w którym wprowadzane są wszystkie wydatki firmy. Chcemy stworzyć akcję cykliczną, która raz dziennie będzie tworzyć obieg raportu. Dokument będzie zawierał tabele SQLGRID, która będzie pokazywała wszystkie zarejestrowane wydatki w bieżącym dniu.
Konfiguracja:
Tworzymy obieg raportów, który będzie przechowywał informacje na temat naszych wydatków. Obieg będzie składał się tylko z dwóch kroków („Rejestracja” i „Utworzone Raporty”). Obieg będzie posiadał 3 atrybuty:
- Data raportu – pole daty
- Raport – tabela SQL
- Suma wydatków – liczba zmiennoprzecinkowa
Tworzenie obiegu nie jest przedmiotem tej instrukcji, więc szczegóły związane z konfiguracją obiegu i uzupełnianiem macierzy atrybutów zostaną pominięte.
Rys. 1. Widok po utworzeniu obiegu Raportu
Przechodzimy teraz do akcji na kroku „Rejestracja”. Na ścieżce przejścia ustawiamy akcję, aby podczas przejścia ścieżką przejścia „Rejestruj” ustawiała atrybut „Data raportu” na bieżącą datę.
Rys. 2. Konfiguracja akcji „Ustaw [Data raportu]”
Ustawiamy także akcję, która wyliczy sumę wydatków z raportowanego dnia:
Rys. 3. Konfiguracja akcji „Ustaw [Suma wydatków]”
Następnie konfigurujemy atrybut „Raport”. Tworzymy zapytanie SQL, które będzie zwracało dane z wszystkich „obiegów wydatku” zarejestrowanych w dniu rejestracji „Obiegu raportów”.
Rys. 4. Widok konfiguracji atrybutu „Raport”
Kiedy „Obieg Raportu” jest już gotowy, przechodzimy do ustawienia akcji cyklicznej. Klikamy na „Obieg Raportu” w drzewie po lewej stronie i przechodzimy do zakładki „Akcje globalne”:
Rys. 5. Widok konfiguracji akcji globalnych
Następnie klikamy w „Cykliczne (Startowe)” i później w „Dodaj”.
Rys. 6. Dodawanie nowego cyklu
Klikając w „Nowy cykl” przechodzimy do jego konfiguracji. Zmieniamy nazwę i ustawiamy Interwał na jeden dzień. Dodatkowo ustawiamy, aby akcja wykonywała się w nieskończoność.
Rys. 7. Konfiguracja cyklu
Mamy już utworzony „Pusty” cykl, który nie wykonuje jeszcze żadnych czynności. Wybieramy w drzewie utworzony cykl „Twórz raport dzienny” i klikamy „Dodaj”. Do naszego cyklu została przypięta nowa akcja.
Rys. 8. Dodanie nowej akcji dla cyklu
Po utworzeniu akcji ustawiamy jej parametry i klikamy przycisk „Konfiguruj”.
Rys. 9. Ustawienie parametrów dla akcji cyklicznej
Uzupełniamy konfigurację akcji. Konfigurowanie przebiega tak samo jak dla zwykłych akcji przypisanych do dokumentów.
Rys. 10. Konfiguracja akcji cyklicznej
Po skonfigurowaniu akcji. Upewniamy się, że zapisaliśmy wszystkie zmiany. Przechodzimy do cyklu i uruchamiamy go poprzez wybranie „START”.
Rys. 11. Startowanie cyklu
Gotowe! W przypadku chęci zrestartowania cyklu, po prostu ponownie go startujemy. Każde kolejne kliknięcie „START”, spowoduje restart cyklu. Liczbę poprawnie wykonanych cykli mamy widoczną w dolnej części okna.
Rys. 12. Widok po wystartowaniu procesów
Weryfikacja działania funkcjonalności
Cykl wykonał się poprawnie. Przechodzimy więc na witrynę i sprawdzamy, czy został utworzony nowy dokument. Otwieramy go, i widzimy, że wszystko wykonało się poprawnie. A w tabeli wyświetlane są wszystkie dane dotyczące dokumentów z obiegu „Obieg wydatku” z dnia 2014-07-28.
Rys. 13. Widok z formularza raportu utworzonego przez akcję cykliczną.
Update 24/11/2015
Od wersji 8.4 programu niepoprawne wykonanie cyklu zwiększy licznik jego błędnych wykonań tylko w przypadku wyrzucenia wyjątku przez akcję. Każde inne wykonanie zostanie uznane za poprawne i zwiększy licznik poprawnych wykonań cyklu. W obu przypadkach, niepoprawnie wykonany cykl nie powinien mieć negatywnego wpływu na pozostałe cykle.