Dotyczy wersji 2020.1.3 autor: Wojciech Kołodziej
Wstęp
Dashboard to panel, który umożliwia przygotowanie dedykowanej strony na którą można dodać różne elementy-widżety (raporty, liczniki zadań, kod HTML). Widżety aplikacji pozwalają na zbudowanie spersonalizowanej strony aplikacji w WEBCON BPS Portal. Prezentując wersję WEBCON BPS 2019, po raz pierwszy pojawiła się możliwość stworzenia własnych dashboardów z wykorzystaniem 10 elementów typu widżet. W WEBCON BPS 2020 lista dostępnych widżetów została powiększona oraz podzielona na sekcje, aby ułatwić ich wyszukanie. Oprócz zwiększenia ilości elementów, pojawiła się także możliwość podmiany systemowej strony głównej aplikacji na jej własną wersję.
Niniejszy artykuł przedstawia przykłady korzystania z widżetów na dashboardach. Przykładowym zastosowaniem może być stworzenie dwóch dashboardów. Jeden zawierałby raporty i dane związane z administracją serwisu. Drugi, wyświetlałby dane dla reszty pracowników, raporty z ich zadaniami i przyciski startowania nowych zadań. Możliwe jest dodanie dashboardu do witryny SharePoint. Zostanie to opisane w akapicie zatytułowanym Dodanie dashboardu do witryny SharePoint.
Konfiguracja
Aby dodać nowy dashboard z poziomu studio, należy wejść w menu „Prezentacja” i kliknąć na pole „Dashboardy”. Następnie kliknąć przycisk „Nowy” oraz podać nazwę nowego dashboardu.
Rys. 1. Dodawanie dashboardu z poziomu Designer Studio
Operację tę można wykonać również z poziomu portalu w tym celu należy kliknąć przycisk edycji w prawym górnym rogu portalu.
Rys. 1a. Dodawanie dashboardu z poziomu portalu
Możliwe jest nadawanie uprawnień dla każdego dashboardu z osobna. Domyślnie system dziedziczy uprawnienia dla dashboardu z aplikacji. Można je zmienić zależnie od sytuacji.
Rys. 2. Uprawnienia dla dashboardu
Kolejnym etapem, jest konfiguracja dodanego dashboardu. Po kliknięciu zakładki „Konfiguracja” pojawi się pole zawierające układ dashboardu. Po wybraniu symbolu plusa, system wyświetli informację, jaki układ sekcji chcemy zastosować w naszym panelu.
Rys.3 Dodawania sekcji do dashboardu
W przykładowym dashboardzie zostanie wybrana sekcja „Kolumna jedna trzecia z lewej”. Po kliknięciu ukazuje się wybrany podział. W każdej części można wybrać symbol plusa, który umożliwia dodanie widżetu w danym miejscu.
Rys. 4 Dodanie nowego elementu
Elementy możliwe do dodania na dashboardzie podzielone są na 4 sekcję:
- Podstawowe (Start, Raport, Tekst)
- Raporty (Raport, Liczba zadań, Report Title, Power BI)
- Tekst multimedia i zawartość (Tekst, Obraz, Element osadzony, Kod HTML)
- Inne (Odświeżanie, Znajdź element, Opis aplikacji, Ostatnie aktywności, Opiekun aplikacji, Sugerowane raporty)
Każdy z tych elementów posiada indywidualną konfigurację, która jest możliwa do edycji dopiero po dodaniu.
Omówienie elementów i ich konfiguracji
Obraz
Pierwszym elementem, który można dodać do sekcji, jest „Obraz”. Po jego wybraniu, wyświetla się konfiguracja jak na poniższym zrzucie ekranu.
Rys. 5 Dodanie elementu obraz do dashboardu
Aby obraz został wyświetlony na dashboardzie należy podać adres obrazka, system umożliwia dodanie strony na którą użytkownik zostanie przekierowany podczas kliknięcia (Adres przekierowania). Tekst alternatywny, to tekst, który zostanie wyświetlony, podczas najechania na obraz myszką. Jest możliwość ustawienia wysokości i szerokość obrazu jako automatycznie dopasowany, jak również podać wartość w pikselach. Wyrównanie obrazu jest możliwe w trzech kategoriach:
- Wyśrodkowany
- Do lewej
- Do prawej
Raport
Po wybraniu elementu raportu, należy wybrać interesujący nas raport. Istnieje możliwość wybrania widoku raportu oraz podania nazwy do wyświetlenia. Opis konfiguracji raportu znajduje się w poniższym artykule: https://kb.webcon.pl/raporty-konfiguracja-widoki-edycja/ .
Rys. 6 Dodanie elementu Raport do dashboardu
Start
Po dodaniu elementu „Start”, należy wybrać przyciski, które mają zostać wyświetlone na dashboardzie, wyrównanie przycisków jest możliwe analogicznie jak to miało miejsce w przypadku obrazu.
Opis konfiguracji przycisków startowania znajduje się w poniższym artykule: https://kb.webcon.pl/dodawanie-przyciskow-startowania/
Rysunek 7 Dodanie elementu Start do dashboardu
Tekst
Po wybraniu elementu „Tekst”, zostanie wyświetlone okno edytowalne, gdzie mamy możliwość wpisania dowolnego tekstu oraz sformatowania go.
Rys. 8 Dodanie elementu Tekst do dashboardu
Element osadzony
Element osadzony umożliwia wstawienie obiektu do witryny, np. tabelę napisaną kodem HTML, film z portalu YouTube czy Raport RS.
Rys. 9 Dodanie widżetu Element osadzony do dashboardu
Liczba zadań
Po wybraniu tego widżetu, system wyświetla trzy informacje o zadaniach z aplikacji:
- Nowe zadania
- Aktywne zadania
- Przeterminowane zadania
Rys. 10 Dodanie elementu Liczba zadań do dashboardu
Report tile
Element „Report Title” wyświetla zagregowane wartości z wybranego pola. W konfiguracji należy wybrać którego raportu i widoku, on dotyczy, która wartość ma być agregowana oraz ustawić formatowanie elementu. Dostępne opcje schematu wyglądu kafelka to:
- Akcent z góry
- Akcent z lewej
- Info
- Podstawowy
Po wybraniu opcji Dostosuj zostanie wyświetlona dodatkowa konfiguracja formatowania kafelka. Dodatkowe ustawienia obejmują m.in. ustawienie wyglądu kafelka oraz wyglądu wartości, dodanie nagłówka i/lub stopki wraz z formatowaniem.
Rys. 11 Dodanie elementu Report Title do dashboardu
Kod HTML
Element umożliwia dodania zawartości w kodzie HTML. Po dodaniu na stronę, w oknie konfiguracji można wkleić dowolny kod HTML. W ten sposób można rozszerzyć konfigurację stron o dodatkowe elementy takie jak tabele czy też dodatkowe informacje dla użytkowników aplikacji. W przypadku umieszczenia w tym module elementów osadzonych, wymagane jest użycie adresu protokołu https.
Rys. 12 Dodanie elementu Kod HTML do dashboardu
Znajdź element
Znajdź element pozwala na wyszukiwanie fraz w aplikacji. Dostępne opcje wyszukania to:
- ID
- Sygnatura
- ID i Sygnatura
Rys.13 Dodanie widżetu Znajdź element do dashboardu
Opis aplikacji
Element zawiera informację o aplikacji. Możliwość ustawienia widoczności elementów:
- Licznik zadań
- Szczegóły
- Tytuł
- Opiekun aplikacji
Rys. 14 Dodanie elementu Opis aplikacji do dashboardu
Opiekun aplikacji
Element wyświetla opiekuna aplikacji. Opcje konfiguracji pozwalają zmienić nazwę elementu (zamiast „Opiekun procesu” możemy wprowadzić dowolny tekst). Możliwość ustawienia wyrównania:
- Wyśrodkowany
- Do lewej
- Do prawej
Rys. 15 Dodanie elementu Opiekun aplikacji do dashboardu
Odświeżanie
Element Odświeżanie jako jedyny z dostępnych web partów po dodaniu nie jest widoczny na dashboardzie dla użytkownika. Służy on do cyklicznego odświeżania dashboardu. Konfiguracja umożliwia odświeżenia wszystkich elementów na dashboardzie jak i tylko raportów widocznych na nim. Dostępna opcja ‘odstęp czasu między odświeżeniami’ umożliwia ustawienie odświeżania w przedziale czasowym:
- 1 minuta
- 2 minuty
- 5 minut
- 10 minut
- 30 minut
Rys. 16 Dodanie elementu Odświeżanie do dashboardu
Power BI
Element umożliwia dodanie raportów Power BI. Aby dodać raporty BI wymagane jest skonfigurowanie identyfikatora API w BPS Designer studio.
Opis konfiguracji raportów Power BI znajduje się w poniższym artykule: https://kb.webcon.pl/osadzenie-raportu-power-bi-w-webcon-bps-portal/.
Rys. 17 Dodanie elementu Power BI do dashboardu
Sugerowane raporty
Element umożliwia dodania raportów sugerowanych zbudowanych w aplikacji. Konfiguracja pozwala na zmianę tytułu.
Opis konfiguracji sugerowanych raportów znajduje się w poniższym artykule: https://kb.webcon.pl/sugerowane-dashboardy-i-raporty/.
Rys. 18 Dodanie elementu Sugerowanie raporty do dashboardu
Ostatnie aktywności
Element wyświetla ostatnią aktywność użytkownika. Konfiguracja umożliwia ustawienia ilości aktywności wyświetlonej na stronie głównej oraz ustawienie widoków:
- Moje
- Moi podwładni
- Wszystkie
Opcje wyświetlenia widoku domyślnego to:
- Moje
- Moi podwładni
Rys. 19 Dodanie elementu Ostatnie aktywności do dashboardu
Dodanie dashboardu do witryny SharePoint
Aby dodać dashboard do standardowej witryny SharePoint, należy na konkretnej witrynie wybrać opcję dodania Web Partu.
Rys. 20 Dodanie dashboardu do witryny Sharepoint
Następnie wyszukać na liście kategorię Web Partu „Webcon” oraz element „Dashboard”.
Rys. 21 Dodanie dashboardu do witryny Sharepoint c.d.
Następnie należy skonfigurować nowo dodany element. Należy wybrać aplikację, Dashboard oraz typ otwierania linków.
Rys. 22 Konfiguracja nowego elementu dashboardu na witrynie Sharepoint
Rys. 23 Konfiguracja nowego elementu dashboardu na witrynie Sharepoint c.d.
Tak przygotowana witryna SharePoint, wygląda jak poniżej:
Rys. 24 Efekt końcowy skonfigurowanego dashboardu na witrynie Sharepoint
Podsumowanie
Utworzone dashboardy zawierające wyżej opisane widżety prezentują się poniżej.
Elementy dashboardu pierwszego to: Zdjęcie zawierające logo Webcon, Start, licznik zadań, report title zawierający sumę aktywnych rozliczeń użytkownika, raport moje aktywne rozliczenia, tekst oraz element osadzony.
Rys. 25 Efekt końcowy zbudowanego dashboardu 1
Elementy wykorzystane do budowy poniższego dashboardu to: Opiekun aplikacji, wyszukiwanie, Kod HTML w którym osadzono film, opis aplikacji zawierający elementy: tytuł, licznik zadań oraz szczegóły, raport graficzny i sugerowane dashboardy.
Rys. 26 Efekt końcowy zbudowanego dashboardu 2
Nowa wersja systemu Webcon BPS, umożliwia proste i przejrzyste tworzenie interfejsu dla użytkownika. Można w ten sposób utworzyć interfejs dla poszczególnych grup osób, takich jak administratorzy, zwykli użytkownicy czy konkretna grupa, która otrzymuje zadanie na danym kroku. Dzięki temu, każdy jest w stanie wyświetlić takie dane, które są dla niego najbardziej potrzebne.